Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Καταιγίδα στην ομίχλη ** ½




Καταιγίδα στην ομίχλη ** ½

Ο Μπερτράν Ταβερνιέ σκηνοθετεί ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ στη Λουιζιάνα Του Δημητρη Mπουρα / dbouras@kathimerini. gr
ΘΡΙΛΕΡ
Σκηνοθεσία: Μπερτράν Ταβερνιέ
Ερμηνεία: Τόμι Λι Τζόουνς, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Τζον Γκούντμαν, Κέλι ΜακΝτόναλντ, Μέρι Στινμπέργκεν, Νεντ Μπίτι.
ΚΡΙΤΙΚΗ. Η τελευταία ταινία του Μπερτράν Ταβερνιέ είναι μια ιστορία φαντασμάτων, αθόρυβη, παράξενη και διόλου μεταφυσική, που διαδραματίζεται στον ομφαλό του αμερικανικού Νότου, στη Λουιζιάνα. Η αστυνομική ίντριγκα, που οδηγεί έναν γερασμένο αστυνομικό σε ένα ρατσιστικό παρελθόν το οποίο πολλοί θα 'θελαν να ξεχάσουν, είναι ένα ρεαλιστικό πρόσχημα για τον βετεράνο Γάλλο σκηνοθέτη.
Αναχρονιστικός ήρωας
Το σενάριο της ταινίας βασίζεται σε ένα βιβλίο του διάσημου συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών Τζέιμς Λι Μπερκ. Ο πρωτότυπος ψυχεδελικός τίτλος του «In The Electric Mist With Confederate Dead» θα μπορούσε να αποδοθεί: Στην Ηλεκτρισμένη Πρωινή Πάχνη με τον Νεκρό Ομοσπονδιακό. Ο Ταβερνιέ έχει μια αγάπη για την κουλούρα της Αμερικής. Το 1983 ταξίδευσε με τον σκηνοθέτη Ρόμπερ Πάρις στον «γέρο», των μαύρων και του Φόκνερ, Μισισιπή για το ντοκιμαντέρ «Mississipi Blues».
Το 1986 γύρισε την πιο τρυφερή ταινία μυθοπλασίας για την τζαζ, το «Μεσάνυχτα και κάτι», σκηνοθετώντας τον σαξοφωνίστα Ντέξτερ Γκόρντον σε ένα ρόλο που θα ταίριαζε στον Μπέρντι, στον Κολτρέιν, στον Μάιλς, ή σε άλλους τσακισμένους γίγαντες της «μαύρης» μουσικής του 20ού αιώνα. Σήμερα, μοιάζει σαν ένας επισκέπτης στη Λουιζιάνα, άλλοτε ενθουσιασμένος κι άλλοτε αμήχανος. Σαν μια σκιά πίσω από τον πρωταγωνιστή του, Τόμι Λι Τζόουνς.
Ο Αμερικανός ηθοποιός ενσαρκώνει έναν αναχρονιστικό ήρωα. Εναν «νεκρό», που συναντιέται με το φάντασμα ενός στρατηγού των Νοτίων στους βάλτους την ώρα της πάχνης του πρωινού.
Τοπίο στην ομίχλη
Ο Ντέιβ Ρομπισό, ένας κουρασμένος αστυνομικός, βετεράνος υπολοχαγός του Βιετνάμ και πρώην αλκοολικός, ζει ήσυχα στους βάλτους με τη γυναίκα του και την υιοθετημένη κόρη τους. Η μικρή τους πόλη, που έχει ανοιχτές τις πληγές από την «Κατρίνα», αναστατώνεται μετά την ανακάλυψη του πτώματος μιας νεαρής λευκής πόρνης. Ο Ρομπισό αναλαμβάνει την υπόθεση και, πριν καλά καλά αρχίσει τις ανακρίσεις, ανακαλύπτει σε έναν απομακρυσμένο βάλτο έναν αλυσοδεμένο ανθρώπινο σκελετό, που μάλλον ξεθάφτηκε από τον καταστροφικό τυφώνα. Πρόκειται μάλλον για ένα ρατσιστικό έγκλημα. Ο άνθρωπος που οδήγησε τον Ρομπισό στον σκελετό είναι ένας αλκοολικός σταρ του Χόλιγουντ που βρίσκεται στην περιοχή για τα γυρίσματα μιας ταινίας γύρω από τον Εμφύλιο. Ο νεαρός ηθοποιός επιμένει πως, όταν πέφτει η ομίχλη στους βάλτους, γίνονται ορατές οι φιγούρες μιας ομάδας ηττημένων στρατιωτών των Νοτίων που περιπλανιούνται σαν ζόμπι μαζί με τον κουτσό στρατηγό τους. Και ο Ρομπισό αρχίζει να τον συμπαθεί και να βυθίζεται σε μια παραίσθηση.
Παρόν και παρελθόν
Ο χαμηλότονος Ταβερνιέ θέλει να ακροβατήσει σε μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν. Παρακάμπτει με ευκολία την τετριμμένη μεταφυσική, όμως, δεν καταφέρνει να συνδέσει τον κόσμο των ζωντανών και των νεκρών σαν να επρόκειτο για συγκοινωνούντα δοχεία.






Ο Μπερτράν Ταβερνιέ σκηνοθετεί ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ στη Λουιζιάνα Του Δημητρη Mπουρα / dbouras@kathimerini. gr
ΘΡΙΛΕΡ
Σκηνοθεσία: Μπερτράν Ταβερνιέ
Ερμηνεία: Τόμι Λι Τζόουνς, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Τζον Γκούντμαν, Κέλι ΜακΝτόναλντ, Μέρι Στινμπέργκεν, Νεντ Μπίτι.
ΚΡΙΤΙΚΗ. Η τελευταία ταινία του Μπερτράν Ταβερνιέ είναι μια ιστορία φαντασμάτων, αθόρυβη, παράξενη και διόλου μεταφυσική, που διαδραματίζεται στον ομφαλό του αμερικανικού Νότου, στη Λουιζιάνα. Η αστυνομική ίντριγκα, που οδηγεί έναν γερασμένο αστυνομικό σε ένα ρατσιστικό παρελθόν το οποίο πολλοί θα 'θελαν να ξεχάσουν, είναι ένα ρεαλιστικό πρόσχημα για τον βετεράνο Γάλλο σκηνοθέτη.
Αναχρονιστικός ήρωας
Το σενάριο της ταινίας βασίζεται σε ένα βιβλίο του διάσημου συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών Τζέιμς Λι Μπερκ. Ο πρωτότυπος ψυχεδελικός τίτλος του «In The Electric Mist With Confederate Dead» θα μπορούσε να αποδοθεί: Στην Ηλεκτρισμένη Πρωινή Πάχνη με τον Νεκρό Ομοσπονδιακό. Ο Ταβερνιέ έχει μια αγάπη για την κουλούρα της Αμερικής. Το 1983 ταξίδευσε με τον σκηνοθέτη Ρόμπερ Πάρις στον «γέρο», των μαύρων και του Φόκνερ, Μισισιπή για το ντοκιμαντέρ «Mississipi Blues».
Το 1986 γύρισε την πιο τρυφερή ταινία μυθοπλασίας για την τζαζ, το «Μεσάνυχτα και κάτι», σκηνοθετώντας τον σαξοφωνίστα Ντέξτερ Γκόρντον σε ένα ρόλο που θα ταίριαζε στον Μπέρντι, στον Κολτρέιν, στον Μάιλς, ή σε άλλους τσακισμένους γίγαντες της «μαύρης» μουσικής του 20ού αιώνα. Σήμερα, μοιάζει σαν ένας επισκέπτης στη Λουιζιάνα, άλλοτε ενθουσιασμένος κι άλλοτε αμήχανος. Σαν μια σκιά πίσω από τον πρωταγωνιστή του, Τόμι Λι Τζόουνς.
Ο Αμερικανός ηθοποιός ενσαρκώνει έναν αναχρονιστικό ήρωα. Εναν «νεκρό», που συναντιέται με το φάντασμα ενός στρατηγού των Νοτίων στους βάλτους την ώρα της πάχνης του πρωινού.
Τοπίο στην ομίχλη
Ο Ντέιβ Ρομπισό, ένας κουρασμένος αστυνομικός, βετεράνος υπολοχαγός του Βιετνάμ και πρώην αλκοολικός, ζει ήσυχα στους βάλτους με τη γυναίκα του και την υιοθετημένη κόρη τους. Η μικρή τους πόλη, που έχει ανοιχτές τις πληγές από την «Κατρίνα», αναστατώνεται μετά την ανακάλυψη του πτώματος μιας νεαρής λευκής πόρνης. Ο Ρομπισό αναλαμβάνει την υπόθεση και, πριν καλά καλά αρχίσει τις ανακρίσεις, ανακαλύπτει σε έναν απομακρυσμένο βάλτο έναν αλυσοδεμένο ανθρώπινο σκελετό, που μάλλον ξεθάφτηκε από τον καταστροφικό τυφώνα. Πρόκειται μάλλον για ένα ρατσιστικό έγκλημα. Ο άνθρωπος που οδήγησε τον Ρομπισό στον σκελετό είναι ένας αλκοολικός σταρ του Χόλιγουντ που βρίσκεται στην περιοχή για τα γυρίσματα μιας ταινίας γύρω από τον Εμφύλιο. Ο νεαρός ηθοποιός επιμένει πως, όταν πέφτει η ομίχλη στους βάλτους, γίνονται ορατές οι φιγούρες μιας ομάδας ηττημένων στρατιωτών των Νοτίων που περιπλανιούνται σαν ζόμπι μαζί με τον κουτσό στρατηγό τους. Και ο Ρομπισό αρχίζει να τον συμπαθεί και να βυθίζεται σε μια παραίσθηση.
Παρόν και παρελθόν
Ο χαμηλότονος Ταβερνιέ θέλει να ακροβατήσει σε μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν. Παρακάμπτει με ευκολία την τετριμμένη μεταφυσική, όμως, δεν καταφέρνει να συνδέσει τον κόσμο των ζωντανών και των νεκρών σαν να επρόκειτο για συγκοινωνούντα δοχεία.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου