Τρίτη 21 Ιουνίου 2016

ΑΝΘΟΛΟΓΙΟΝ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΞΙΑΣ ΤΩΝ ΘΕΙΩΝ ΚΑΙ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ








Τ παρακάτω νθολόγιο ποτελεται π ερος Κανόνες κα ποσπάσματα πρακτικν ερν Συνόδων, Τοπικν κα Οκουμενικν, π ερόσοφες γνμες γίων Πατέρων κα κανονολόγων το Βυζαντίου κα βυζαντινος βασιλικος νόμους, λα σχετικς μ τ παράμιλλο κρος κα τπαραχάρακτον κα ναλλοίωτον” τν ερν Κανόνων.
Στ μεγαλύτερο μέρος του βασίζεται στ συλλογ τέτοιων γνωμν πο νσωμάτωσε γιος Νικόδημος γιορείτης στν εσαγωγ το «Πηδαλίου» του, λλ προσθέσαμε κα λλες ντοπίζοντας, που χρειάστηκε, κα τν πηγή τους , πρς βιβλιογραφικ χρήση. 

Τ ψος τν ερν Κανόνων, τ ποο παλαιότερες Πανορθόδοξοι Σύνοδοι νήγαγαν στν σοτιμία μ τν γία Γραφή, σήμερα βρίσκεται πό, μπρακτη περισσότερο, μφισβήτηση· κι μως, ρθόδοξη συνείδηση κα κατ’ ξοχν ερόσοφη μοφωνία τν γίων Πατέρων, χείων το γίου Πνεύματος, πάντοτε θωρε τος ερος Κανόνες τος συντεταγμένους γκεκριμένους π Οκουμενικ Σύνοδο, ς καρπος το γίου Πνεύματος σης θεοπνευστίας μ τος δογματικος ρους τν Οκουμενικν Συνόδων, κα λοιπν παρασάλευτου περιεχομένου κα κύρους, στε σιος Θεόδωρος Στουδίτης ν τονίζει τι εναι μόνον κατ τ μισυ ρθόδοξος ποιος δν ζε συμφώνως μ τος ερος Κανόνες. τσι, ο ερο Κανόνες εναι τ κριτήριο ρθότητος κα φάρμακο θεραπείας, χι μόνον το βίου τν πλν πιστν κα το Κλήρου, λλ κα γνώμων κκλησιαστικο κύρους νεργειν κα ποφάσεων κόμη κα τν Συνόδων κα τν Πατριαρχν, συνόλου το κκλησιαστικο σώματος.
 


Α.  κ τν Οκουμενικν Συνόδων (κα τν γίων ποστόλων) 
  • Κανόνες Τν γίων ποστόλων (ν τ πιλόγ τν ποστολικν Κανόνων)
    Les constitutions apostoliques, τόμ. 3,
    κδίδει Metzger, Cerf - Paris 1987, σελ. 310
«Τατα περ Κανόνων διατετάχθω μν παρ’ μν, πίσκοποι. μες δ μμένοντες ατος σωθήσεσθε κα ερήνην ξετε, πειθοντες δ κολασθήσεσθε κα πόλεμον μετ’ λλήλων ίδιον ξετε, δίκην τς νηκοΐας τν προσήκουσαν τιννντες».




 
  • Τς Γ΄ Οκουμενικς Συνόδου, Κανν η΄
«Πργμα παρ τος κκλησιαστικος θεσμος κα τος Κανόνας τν γίων ποστόλων καινοτομούμενον, κα τς πάντων λευθερίας πτόμενον προσήγγειλεν θεοφιλέστατος συνεπίσκοπος ηγνος […] να μ τν Πατέρων ο Κανόνες παραβαίνωνται μηδ ν ερουργίας προσχήματι ξουσίας τύφος κοσμικς παρεισδύηται, μηδ λάθωμεν τν λευθερίαν κατ μικρν πολέσαντες, ν μν δωρήσατο τ δί αματι Κύριος μν ησος Χριστός, πάντων λευθερωτής […] Ε δέ τις μαχόμενον τύπον τος νν ρισμένοις προσκομίσοι, κυρον τοτον εναι δοξε τ γί πάσ κα Οκουμενικ Συνόδ».


 
  • Τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου, Κανν α΄
«Τος παρ τν γίων Πατέρων καθ’ κάστην Σύνοδον χρι το νν κτεθέντας Κανόνας κρατεν δικαιώσαμεν».

  • κ τν Πρακτικν τς Δ΄ Οκουμενικς Συνόδου, Πρξις Δ΄, ACO 2,1,3,105.109.110
«Ο νδοξότατοι ρχοντες επον· Τ θειοτάτ τς Οκουμένης Δεσπόττοκράτορι Μαρκιαν] ρεσε μ κατ θεα γράμματα πραγματικος τύπους τ τν σιωτάτων πισκόπων προβαίνειν, λλ κατ τος Κανόνας τος παρ τν γίων Πατέρων νομοθετηθέντας. [...] γία Σύνοδος επε. Κατ τν Κανόνων πραγματικν μηδν σχύσει. Ο Κανόνες τν Πατέρων κρατείτωσαν» [...] «Δεόμεθα, στε ργσαι ναντιῤῥήτως τ π βλάβ τν Κανόνων πραγματικά, πραχθέντα τισν ν πάσ παρχί· κρατσαι δ τος Κανόνας δι πάντων [...] πάντες τ ατ λέγομεν. λα τ πραγματικ ργήσει. Ο Κανόνες κρατείτωσαν [...] Κατ τν ψφον τς γίας Συνόδου κα ν τας λλαις παρχίαις πάσαις τ τν κανόνων κρατείτω».
(“Πραγματικ” κα “πραγματικο τύποι” εναι τ βασιλικ προστάγματα. Βλ. ρμηνεία Βαλσαμνος ες τν ιβ΄ Κανόνα τς Δ΄, ν Γ.Α. ΡΑΛΛΗ – Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τν θείων κα ερν Κανόνων, τόμ. Β ΄, κ τς Τυπογραφίας Γ. Χαρτοφύλακος, θήνησιν 1852, σελ. 247.


 
  • κ τν Πρακτικν τς Ε΄ Οκουμενικς Συνόδου, σον πιστολς ντιγραφείσης παρ το εσεβεστάτου, κα χριστιανικωτάτου Βασιλέως ουστινιανο πρός τινας γράψαντας κα κδικήσαντας Θεόδωρον τν δυσσεβ, κα τ πονηρ ατο δόγματα (…) Mansi 9, 644 A.B.
«ποδείξαντες δέ, τι ν τος προλαβοσι χρόνοις ρίσθη παρ τν γίων πατέρων κα μετ θάνατον ναθεματίζεσθαι τος ετε ες πίστιν, ετε ες κανόνας μαρτήσαντας, ναγκαον εναι συνείδομεν κα τ ν τος μετέροις χρόνοις γενόμενα πσι δλα καταστσαι πρς ναίρεσιν πάσης φορμς τν τος προφανες αρετικος, κα τν τούτων σέβειαν κδικούντων».


 
  • Τς ΣΤ΄ Οκουμενικς Συνόδου, Κανν β΄
«δοξε δ κα τοτο τ γί ταύτ Συνόδ, κάλλιστά τε κα σπουδαιότατα, στε μένειν κα π το νν βεβαίους κα σφαλες πρς ψυχν θεραπείαν κα ατρείαν παθν τος π τν πρ μν γίων κα μακαρίων Πατέρων δεχθέντας κα κυρωθέντας, λλ μν κα παραδοθέντας μν, νόματι τν γίων κα νδόξων ποστόλων πε΄ Κανόνας […] πισφραγίζομεν δ κα τος λοιπος πάντας ερος Κανόνας τος π τν γίων κα μακαρίων Πατέρων μν κτεθέντας [τν Οκουμενικν κα Τοπικν Συνόδων κατ’ νομα κα τν γίων Πατέρων] …  κα μηδεν ξεναι τος προδηλωθέντας παραχαράττειν Κανόνας θετεν τέρους παρ τος προκειμένους παραδέχεσθαι Κανόνας ψευδεπιγράφως πό τινων συντεθέντας τν τν λήθειαν καπηλεύειν πιχειρησάντων. Ε δέ τις λ Κανόνα τιν τν ερημένων καινοτομν νατρέπειν πιχειρν, πεύθυνος σται κατ τν τοιοτον Κανόνα, ς ατς διαγορεύει τν πιτιμίαν δεχόμενος, κα δι΄ ατο, ν περ πταίει, θεραπευόμενος».


 
  • Τς Ζ΄ Οκουμενικς Συνόδου, Κανν α΄
«Τος τν ερατικν λαχοσιν ξίαν, μαρτύριά τε κα κατορθώματα α τν κανονικν διατάξεών εσιν ποτυπώσεις, ς σμένως δεχόμενοι μετ το θεοφάντορος Δαβδ δομεν  πρς τν δεσπότην Θεν λέγοντες «ν τ δ τν μαρτυρίων σου τέρφθην ς π παντ πλούτ κα νετείλω δικαιοσύνην τ μαρτύριά σου ες τν αἰῶνα, συνέτισόν με κα ζήσομαι» […] Τούτων ον οτως ντων κα διαμαρτυρομένων, γαλλόμενοι π’ ατος, ς ε τις εροι σκλα πολλά, σπασίως τος θείους κανόνας νστερνιζόμεθα, κα λόκληρον τν ατν διαταγν κα σάλευτον κρατύνομεν, τν κτεθέντων π τν σαλπίγγων το Πνεύματος πανευφήμων ποστόλων, τν τε ξ γίων Οκουμενικν Συνόδων, κα τν τοπικς συναθροισθεισν π κδόσει τοιούτων διαταγμάτων κα τν γίων Πατέρων μν· ξ νς γρ παντες κα το ατο Πνεύματος αγασθέντες, ρισαν τ συμφέροντα· κα ος μν τ ναθέματι παραπέμπουσι, κα μες ναθεματίζομεν, ος δ τ καθαιρέσει, κα μες καθαιρομεν, ος δ τ φορισμ, κα μες φορίζομεν, ος δ πιτιμί παραδιδόασι, κα μες σαύτως ποβάλλομεν». 

 
Β. ξ λλων γκρίτων Συνόδων
  • Σύνοδος ν Κωνσταντινουπόλει το τους 920π γίου Νικολάου Α΄ ΚΠόλεως το Μυστικο («Τόμος νώσεως»)
κθεσις τοι νάμνησις τς γενομένης τς κκλησίας νώσεως π Κωνσταντίνου κα Ρωμανο, το μν βασιλεύοντος, το δ τ τηνικατα τ το βασιλεοπάτορος ξιώματι διαπρέποντος, ν Nicholas I, Patriarch of Constantinople, Miscellaneous Writings, κδίδει L.G. Westerink, Corpus Fontium Historiae Byzantinae, Series Washingtonensis 20, κδ. Dumbarton Oaks, Washington D.C. 1981, σελ. 83.
«Τος ν καταφρονήσει τιθεμένοις τος ερος κα θείους Κανόνας τν ερν Πατέρων μν, ο κα τν γίαν κκλησίαν περείδουσι κα λην τν χριστιανικν πολιτείαν κοσμοντες πρς θείαν δηγοσιν ελάβειαν, νάθεμα».

  • ποκρίσεις τν ρθοδόξων Πατριαρχν τς νατολς πρς τος γγλικανος νωμότας (1716/1725), πόκρισις α΄[τν τρίτων], ν Πρωτοπρ. ΙΩ. ΡΩΜΑΝΙΔΟΥ, Δογματικ κα Συμβολικ Θεολογία τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τόμ. Β΄, κδ. Πουρναρ, Θεσσαλονίκη 2009[4], σελ. 413-415.
«Ο γρ νεχόμεθα τ καλς κα δικαίως κα ς δοξε τ γί Πνεύματι διορισθέντα κα νομοθετηθέντα κα κανονισθέντα π πνευματοφόρων κα γίων νδρν συνοδικς κα συμψήφως θετσαι λλοισαι ποβάλλεσθαι, κα τερα ντινομοθετσαι γεννήματα τς καρδίας μν, κα ο κατ’ πίπνοιαν το γίου Πνεύματος, κα τατα μ τας θείαις Γραφας ντικείμενα ντα, μλλον δ κα συνάδοντα. Τος γρ τν προγεγενημένων ερν κα γίων πτ Συνόδων κα τν τοπικν, τν ν τ νατολ δηλονότι συγκεκροτημένων (π τν χρόνων τν ποστόλων μέχρι το χρόνου καθ΄ ν βασίλευσεν ν Κων/λει Βασίλειος Πορφυρογέννητος), θεσμος κα κανόνας, ς ατ τ για εαγγέλια δεχόμεθα, κατ τν β΄ τς ς΄ γίας κα οκουμενικς Συνόδου κανόνα, κα τν γ΄διάταξιν το β΄ τίτλου τν Νεαρν, ν  ερίσκομεν, τι δε τος κανόνας τν πτ Συνόδων κα τ δόγματα κρατεν ς τάς θείας Γραφάς. Ατη στν ρλα΄ νεαρά ουστινιάνειος, κειμένη ν βιβλί ε΄τν Βασιλικν, τίτλ β΄ διατάξει ιβ΄, τι ο τος κανόσιν ναντιούμενοι πνευματικολλον: πραγματικο] τύποι κυροί εσι. Δλον δ κα διατί τος τν ερν Συνόδων κανόνας ς τς θείας δεχόμεθα Γραφάς, τι θεοφόρων νδρν θεσμοί εσιν, ος θετο Θες ν τ κκλησί, ς κα τος ποστόλους κα τος Προφήτας, οτω κα τος διδασκάλους, καθς θεος πόστολος  διδάσκει (Α΄ Κορ. 12, 28), ο κα θεί Πνεύματι μπνευσθέντες θέσπισαν τος τοιούτους κανόνας, ν’ χωμεν ατος ς λύχνους φαίνοντας ν αχμηρ τόπ (Β΄ Πέτρου 1, 19), καθ κα τς θείας Γραφάς. Τ γρ δι τν ποστόλων, ς προείρηται, λαλσαν γιον Πνεμα, τ ατ κα δι τν θεοφόρων Πατέρων λελάληκε, κα οχ τερον. Τοτο, φαμεν, κα ατς Κύριος πεφήνατο επών· « κούων μν μο κούει, κα θετν μς μ θετε» (Λουκ. 10, 16), κα τ ξς. Τίνι ον λόγ τολμήσωμεν μες αθαδς κα νυποστόλως θετσαι κα ατν τν πολλοστν τν θείων Πατέρων διάταξιν κα θεσμοθεσίαν, κα τατα μ τας θείαις Γραφας ντιφθεγγομένην, κα μάλιστα τν σα περ θείων δογμάτων πεφάνθησάν τε κα μοφώνως κυρώθησαν; Ε δ τίς ποτε συγκατάβασις κα οκονομία γένετο, σως ν σοις τρόπ συμβουλς περ θη κα τάξεις κα συνηθείας μακρς κονομήθη, λλ’ οκ ν σοις περ πίστεως κα δογμάτων λόγος [...] Ο γρ χει τις δειαν ν τ κκλησί ποιεν , περ ν ατ δόξαι, λλ μετ συνοδικς συνδιασκέψεως περ τν κκλησιαστικν ποθέσεων κρίσις τε κα πόφασις γίνεται, σαύτως κα συγκατάβασις κα οκονομία, ε τούτων γένηται χρεία τις ναγκαία. ν γρ τος θείοις δόγμασιν οδαμο χώραν χει ποτ οκονομία συγκατάβασις· τατα γρ σάλευτά εσι, κα π πάντων τν ρθοδόξων ς παράβατα ν πάσ ελαβεί διαφυλάττονται· κα μικρόν τι τούτων παραβαίνων, ς σχισματικς κα αρετικς κατακρίνεται κα ναθεματίζεται, κα κοινώνητος παρ πσι λογίζεται» .


 
  • ποκρίσεις τν ρθοδόξων Πατριαρχν τς νατολς πρς τος γγλικανος νωμότας (1716/1725), πόκρισις 2α΄, ν Πρωτοπρ. ΙΩ. ΡΩΜΑΝΙΔΟΥ, Δογματικ κα Συμβολικ Θεολογία τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τόμ. Β΄, κδ. Πουρναρ, Θεσσαλονίκη 2009[4], σελ. 430.
«... τ καθ’ μς δόγματα κα τ φρόνημα τς μετέρας νατολικς κκλησίας πάλαι μν ξητάσθησαν, ρθς τε κα εσεβς διωρίσθησαν κα διετάχθησαν παρ τν γίων κα οκουμενικν Συνόδων, κα μήτε προσθεναι τούτοις τερόν τι ξεστιν, οτε τι λως φαιρσαι κ τούτων· κα τος βουλομένοις συμφρονσαι μν ν τος θείοις δόγμασι τς ρθοδόξου πίστεως νάγκη κολουθσαι κα ποταγναι τος διορισθεσι κα διαταχθεσιν π τς ρχαιοπαραδότου κα πατροπαραδότου κα παρ τν γίων κα οκουμενικν Συνόδων διατάξεως, π το καιρο τν ποστόλων κα τν καθ’ ξς ς τόδε θεοφόρων Πατέρων τς κκλησίας μν, μετ πλότητος κα πακος κα νευ τινς λλης ρεύνης κα περιεργείας».

  • μολογία Πίστεως τς ν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου το 1727, ν Πρωτοπρ. ΙΩ. ΡΩΜΑΝΙΔΟΥ, Δογματικ κα Συμβολικ Θεολογία τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τόμ. Β΄, κδ. Πουρναρ, Θεσσαλονίκη 2009[4], σελ. 490.
«κλήθημεν δ νωθεν ο εσεβες τς νατολικς κκλησίας χριστιανο δι το Πνεύματος το γίου πό τε τν Προφητν, πό τε το Σωτρος μν Χριστο, πό τε τν ποστόλων, πό τε τν οκουμενικν Συνόδων κα παξαπάντων τν π το γίου Πνεύματος νηχηθέντων γίων Πατέρων  ες τ πιστεύειν κα φρονεν σα καθ’ μς το Χριστο κκλησία παρέλαβε κα διασζει μέχρι τοδε παραμείωτα κα νόθευτα ες τ παντελές, ετε δόγματα πίστεως, ρους τε κα κανόνας, ετε παραδόσεις τς κκλησίας γγράφους τε κα γράφους· φείλομεν ρα κα περιέπειν τατα πάντα κα νστερνίζεσθαι λ ψυχ, διανοί τε κα προθυμί, κα μηδ κεραίαν κ τούτων θετεν μεταποιεν προστιθέναι φαιρεν, λλ τν εθεαν βαδίζειν κα βασιλικν κα πταιστον τς σωτηρίας δόν, τν μήτε ες τ δεξι μήτε ες τ ριστερ κλίνουσαν. Κα γρ κα μικρ παρέγκλισις [μλλον: παρέκκλισις] κα μεταποίησις ν τος περ Θεο λόγοις ες κρημνν φέρει κα βάραθρα, κα βυθ ψυχικς πωλείας παραπέμπει τν πωσον κτραπέντα τς εθείας κα τς ληθείας διαμαρτήσαντα».


 
  • Τς ν Κων/πόλει Συνόδου το 1836 γκύκλιος κατ τν Διαμαρτυρομένων εραποστόλων, §6, ν Πρωτοπρ. ΙΩ. ΡΩΜΑΝΙΔΟΥ, Δογματικ κα Συμβολικ Θεολογία τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τόμ. Β΄, κδ. Πουρναρ, Θεσσαλονίκη 2009[4], σελ. 515.
 «Τ Τάγμα ατ [σ.σ. τ Μοναχικν] οτε μόλυνέ ποτε, κατ τος παραλογισμος τν ναντίων ατν κακοφρόνων [Προτεσταντν], τν ρατν κκλησίαν το Χριστο, λλ’ είποτε λάμπρυνεν, δόξασεν, κράτυνε κα στερέωσεν ατν κα δι το πνευματικο βίου κα δι τν δογματικν συγγραμμάτων κα θικν· ατ συνεκρότησε τς κατ καιρος συστάσας οκουμενικς κα τοπικς Συνόδους· ατ διετήρησεν κριβς τος ερος κανόνας, οτινες κα τ δόγμα εσεβς ρθοτομοσι, κα τ θη τν χριστιανν υθμίζουσι, κα ες τν κατ Θεν πολιτείαν δηγοσιν· ατ π’ ρχς ντέστη κα κατεπολέμησε κα τ πανσθενε δυνάμει το Κυρίου κατεπάλαισε τ διάφορα συστήματα τν λληνιστν κα τος κακοδόξους αρεσιάρχας».


Γ. κ τν γίων Πατέρων
  • κ τν Πρακτικν τς ν Κωνσταντινουπόλει συνόδου το 869 κατ το Μεγάλου Φωτίου (κατ Λατίνους  η΄ οκουμενικς), Πρξις ΣΤ΄, Mansi 16, 348 D.E.  
«Ζαχαρίας παρ Φωτίου χειροτονηθες Καλχηδόνος μητροπολίτης επεν· ο κανόνες ρχουσι κα τν πατριαρχν. Ε γον ξω τν κανόνων ποιοσιν, ο στοιχομεν ατος. Κα γρ Μάρκελλον τν γκύρας ούλιος Ρώμης δέξατο, κα ν Σαρδικ Σύνοδος· λλ’ κενος μέχρι νν ς αρετικς ναθεματίζεται. Κα τν κλαύσιμον πιάριον δικαιωθέντα παρ τν προέδρων τς Ρώμης ν φρικ σύνοδος οκ δικαίωσε. Κα λλα πολλ τοιατα παραδείγματα εσί. Κα νν ε γένετο τ γενόμενα κατ κανόνας, στοιχομεν ατος».

  • γίου Χρυσοστόμου
Ες τν Γένεσιν 4,2 PG 54, 596 
«ρχοντες γρ ρχόντων εσν ο νόμοι».
Ες τν παραβολν το τ μύρια τάλαντα φείλοντος͵ κα τ κατν δηνάρια παιτοντος͵ κα τι παντς μαρτήματος τ μνησικακεν χερον 4 PG 51, 23
«Οχ ο ξωθεν δ μόνον ρχοντες͵ λλ κα ο τν κκλησιν προεσττες τς οκείας ρχς φέξουσι τν λόγον· κα μάλιστα οτοί εσιν ο π πλέον τς πικρς κα βαρείας εθύνας πέχοντες. Κα γρ το λόγου τν διακονίαν γκεχειρισμένος ξετασθήσεται μετ κριβείας κε͵ ε μήτε κν͵ μήτε φθόν παρεδέ τι τν δεόντων επεν͵ κα δι τν ργων πέδειξεν͵ τι πάντα διεστείλατο͵ κα οδν κρυψε τν συμφερόντων. Πάλιν τν πισκοπν λαχν͵ σ πρς μείζονα γκον ναβέβηκε͵ τοσούτ πλείονα παιτηθήσεται λόγον͵ οχ διδασκαλίας μόνον κα πενήτων προστασίας͵ λλ κα χειροτονιν δοκιμασίας κα μυρίων τέρων».


 
  • Tο γίου Μαξίμου το μολογητο,
    Διάλεξις το
    γίου Μαξίμου σν Πύρρ, Mansi 10, 757 D.E.  
«Θαυμάζειν πεστί μοι, πς σύνοδον ποκαλες τν μ κατ νόμους κα κανόνας συνοδικος θεσμος γενομένην κκλησιαστικούς· οτε γρ πιστολ γκύκλιος κατ συναίνεσιν τν πατριαρχν γέγονεν, ο τόπος μέρα παντήσεως ρίσθη. Οχ παγώγιμός τις κατήγορος ν· συστατικς ο συνελθόντες οκ εχον, οτε ο πίσκοποι π τν μητροπολιτν, οτε ο μητροπολται π τν πατριαρχν· οκ πιστολαί τοποτηρητα π τν λλων πατριαρχν πέμφθησαν. Τίς ον λόγου μεμοιραμένος σύνοδον καλεν νάσχοιτο τν σκανδάλων κα διχονοίας πασαν πληρώσασαν τν οκουμένην; »


 
  • Το γίου Ταρασίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως 
    (
    ν τ Κατ Σιμωνιακν πρς τν Ρώμης δριαν πιστολ ατο)
    ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ, Πηδάλιον,
    κδ. Παπαδημητρίου, θναι 200313, σελ. 719)


«Τούτου νεκεν, οχ ποστελλόμεθα το ναγγέλλειν τν λήθειαν, φυλάττοντες κα κρατοντες τ παρ τν γίων ποστόλων κα τν οιδίμων Πατέρων μν κανονικς κδοθέντα, κα ε τι τούτων παρεβάθη πό τινων, βδελυττόμεθα».


 
  • Το Μεγάλου Φωτίου
Πρόλογος ες τν Νομοκάνονα
Γ.Α. ΡΑΛΛΗ – Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τν θείων κα ερν Κανόνων, τόμ. Α ΄, κ τς Τυπογραφίας Γ. Χαρτοφύλακος, θήνησιν 1852, σελ. 5.
«Πεπεισμένος [εμ] τος ερος θεσμος ερημα μν κα δρον εναι Θεο, δόγμα δ φρονίμων τε κα θεοφόρων νθρώπων, πανόρθωμα δ τν κουσίων, κα παρ βούλησιν μαρτημάτων, κα πολιτείας εσεβος τε κα πρς τελεύτητον ζων γούσης κανόνα».
πιστολ τρίτη πολογητικ πρς τν Πάπαν Νικόλαον, ν . Βαλέτα, Φωτίου πιστολα, σελ. 163. Παραπομπ μμέσως παρ Κ. ΜΟΥΡΑΤΙΔΟΥ, Ο ερο Κανόνες «στλος κα δραίωμα» τς ρθοδοξίας· πάντησις ες τν σεβασμιώτατον ρχιεπίσκοπον Θυατείρων κα Μ. Βρεττανίας κ. θηναγόραν, νάτυπον κ το «ρθοδόξου Τύπου», θναι 1972, σελ. 11.
« τν ληθν κανόνων φυλακή, σπουδαί μν ποφείλεται παντί, πολ δ πλέον τος π’ εθύνην (sic) τ τν λλων π τς Προνοίας ξιωμένοις· κα τούτων τι μάλιστα τος ν ατος τούτοις πρωτεύειν λαχοσιν. σ γρ περέχουσι, τοσοτ νομοφυλακεν φείλουσι».

  • Το σίου Θεοδώρου το Στουδίτου
    πιστολ (24) Θεοκτίστ Μαγίστρ  (PG 99, 985B-D)
« [ κκλησία] οδ παρ τος κειμένους ρους κα νόμους πράττειν τι κα λέγειν νέχεται· κν πολλο πολλαχς ποιμένες φρονεύσαντο· πε κα συνόδους συνεκρότησαν μεγάλας κα παμπληθες, κα κκλησίαν Θεο αυτος νομάκασι· κα πρ κανόνων φρόντισαν τ δοκεν, κατ κανόνων τ ληθς κινούμενοι. Τί δ θαυμαστν ε κα νν πέντε κα δέκα τυχν πίσκοποι συναχθέντες τν π τν κανόνων καθρημένον κατ δύο ατίας, θώωσαν, λύσαντες το ερουργεν; Σύνοδος τοίνυν, δέσποτα, ο τ πλς συνάγεσθαι εράρχας τε κα ερες, κν πολλο σι. Κρείσσων γάρ, φησιν, ες ποιν τ θέλημα το Κυρίου μυρίοι παραβαίνοντες· λλ τ ν νόματι Κυρίου, ν τ ερήν κα φυλακ τν κανόνων· κα τ δεσμεν κα λύειν οχ ς τυχεν, λλ’ ς δοκε τ ληθεί, κα τ κανόνι κα τ γνώμονι τς κριβείας [...] κα ξουσία τος εράρχαις ν οδεν δέδοται π παραβάσει κανόνος μόνον στοιχεν τ δεδογμένα κα πεσθαι τος προλαβοσιν [...] Οκ στιν ον, οκ στιν, δέσποτα, οτε τν καθ’ μς κκλησίαν οτε τέραν παρ τος κειμένους νόμους κα κανόνας ποιεν τι. πεί, ε τοτο δοθείη, κενν τ εαγγέλιον, εκ ο κανόνες, κα καστος κατ τν καιρν τς οκείας ρχιερωσύνης, πειδ ξεστιν ατ ς δοκε μετ τν σν ατ πράσσειν, στω νέος εαγγελιστής, λλος πόστολος, τερος νομοθέτης. λλ’ οδαμς· παραγγελίαν γρ χομεν ξ ατο το ποστόλου, παρ’ παρελάβομεν, παρ’ ο κανόνες τν κατ καιρος συνόδων καθολικν τε κα τοπικν άν τις δογματίζ προστάσσ ποιεν μς, παράδεκτον ατν χειν μηδ λογίζεσθαι ατν ν κλήρ γίων· κα τ δύσφημον παρμεν λέγειν, ατς ερηκεν.

  • πιστολ (25) Νικηφόρ Πατριάρχ (PG 99, 989Α.)
«λλ’ ε κα λλως ν πολλος μαρτήμασιν πάρχομεν, πλν ρθόδοξοι κα τς καθολικς κκλησίας τρόφιμοι, πσαν αρεσιν ποβαλλόμενοι κα πσαν καθολικν κα τοπικν σύνοδον γκεκριμένην ποδεχόμενοι, ο μν λλ κα τς παρ’ ατν κφωνηθείσας κανονικς διατυπώσεις· μηδ γρ τέλειον εναι ρθόδοξον, λλ’ ξ μισείας, τν τν πίστιν ρθν οόμενον χειν τος δ θείοις κανόσι μ πευθυνόμενον».



πιστολ (27) Νικήτ Πατρικί (PG 99, 996 Α.)
«Νόμοι τοιγαρον, δέσποτα, θεοι κα κανόνες εσν ο γοντες πάντα τν εσεβοντα, παρ’ ος οκ στιν οτε πρόσθεσιν οτε φεσιν ποιεσθαι».

πιστολ (535 201) Φιλοθέ Κτήτορι (PG 99, 1615 B.C.)
«πε δ περ το Θεο τ κινούμενον· κα τς τν θείων κανόνων ροθεσίας παράβασις· σύγγνωθι, δελφ φίλτατε· οχ οοι τέ σμεν κατά τε Θεο κα ερν κανόνων ποσαι κρίσιν· μάλιστα τι ν ατ τούτ τ παρομοί κεφαλαί ν τος προλαβοσι χρόνοις πσαν τν ζων μν θέμεθα [...]   στε, εδς τ πικίνδυνον κρίμα, μ παραβιάζου τν ταπείνωσιν μν· ε γρ πρ το λόγου τς ληθείας καθ’ κάστην μέραν ες κινδύνους παρατετάγμεθα, πς κατ τς ληθείας τεροτρόπως κινηθησόμεθα; Οκ χει φύσιν, δέσποτα, παρ τ θειωδς κεκριμένα τος κανόσι δρσαί τι επεν. Πιστεύομεν δ τι κα ατός, ν ζητν, τ θεον θέλημα κα τ σωτηριδες τς ψυχς σου, συμφήσειας μν π τος λελεγμένοις κα προσεύξ μλλον περείδεσθαι μς τ θεί νόμ κα μ προΐεσθαι τ οονον π παραβάσει ντολς θεο κα κανόνος».
  • Το γίου Νικοδήμου το γιορείτου
    σαγωγ ες τ Πηδάλιον, κδ. Παπαδημητρίου, θναι 200313, σελ. ιστ΄. ιζ΄)
«Ατη βίβλος [τ Πηδάλιον] εναι μετ τς γίας Γραφς γία Γραφή, μετ τν Παλαιν κα Καινν Διαθήκην, διαθήκη. Τ μετ τ πρτα κα θεόπνευστα λόγια, δεύτερα κα θεόπνευστα λόγια. Ατη στ τ αώνια ρια, θεντο ο Πατέρες μν, κα νόμοι ο πάρχοντες ες τν αἰῶνα, κα πρ πάντας τος ξωτερικος κα βασιλικος νόμους τν Διγέρων, τν νστιτούτων, τν Κωδήκων, τν Νεαρν περέχοντες. κείνους μν γρ βασιλες μόνον ξέδωκαν, τούτους δέ, α μν Σύνοδοι οκουμενικαί τε κα τοπικα δι Πνεύματος γίου, ς επομεν, θέσπισαν, ο δ βασιλες πεκύρωσαν. Ατη ς ληθς στι, καθς ατν πωνομάσαμεν, τ Πηδάλιον τς Καθολικς κκλησίας, δι μέσου το ποίου ατη κυβερνωμένη, σφαλς τος ν ατ ναύτας κα πιβάτας, ερωμένους τε λέγω κα λαϊκούς, πρς τν κύμαντον παραπέμπει τς νω βασιλείας λιμένα […] Τοιουτοτρόπως ατ Τριάς, κα τν δεύτερον τοτον κα νοητν κόσμον τς Καθολικς κκλησίας κατασκευάσασα, μ τος ερος τούτους κα θείους Κανόνας συνέδησεν ατν κα συνέπηξεν. ξ ν τν Πατριαρχν ποτίκτεται εταξία, τν ρχιερέων ρμονία, τν ερέων κοσμιότης, τν διακόνων σεμνοπρέπεια, τν Κληρικν σεβασμιότης, τν Μοναχν ερυθμία, τν Πνευματικν Πατέρων πρς διόρθωσιν παιτουμένη γνσις, τν βασιλέων παρ πάντων φειλομένη τιμή, κα πάντων πλς τν χριστιανν πρέπουσα χριστιανος διαγωγ κα κατάστασις, κα καθολικς επεν, κ τν ερν τούτων Κανόνων, κάτω κκλησιαστικ εραρχία γίνεται μίμημα κα κσφράγισμα τς ορανίου εραρχίας. Κα α δύω μο εραρχίαι ποκαθίστανται μία, ν μέλος νακρουομένη, ναρμόνιόν τε κα πάγχορδον. κβαλε τος κανόνας τν στοιχείων π τν λικν κτίσιν, κα παρευθς λύεται τάξις, κα λυομένης τς τάξεως, λον  τ πν φανίζεται. κβαλε κα τος ερος τούτους κανόνας π τν κκλησίαν, κα παρευθς πεισέρχεται ταξία, κα κ τς ταξίας πασα ερ ατς διακόσμησις φανίζεται […] Μακάριοι στέ, χριστιανο δελφοί, τι δι τς βίβλου ταύτης ξιώθητε ν γνωρίσετε τ εάρεστα τ Θε πατρικ κα συνοδικ παραγγέλματα […] ετε νάματα οράνια θέλει τα νομάσει τινάς, σν πο δι τούτων τ πρόσωπον παν τς κκλησίας ποτίζεται, ετε θεμέλια πνευματικά, πάνω ες τ ποα πσα χριστιανικ οκοδομ δράζεται».


 
  • Το γίου θανασίου το Παρίου,
    πιτομ ετε Συλλογ τν θείων τς Πίστεως δογμάτων, κδ. Καλλινίκου ερομονάχου, Βράιτκοπφ κα μτελ, Λειψία τς Σαξωνίας 1806, 42.
«φείλεται μν ον πασα κα λη πίστις κα τ σέβας τ οκουμενικ συνόδ τε παριστώσ δηλαδ τν καθολικν κκλησίαν, ς κατ τν θεον πόστολον πολλαχο, κεφαλ θάνατος κα πάνσοφός στιν   ησος Χριστός. Δι΄ κα πιστεύομεν, τι τ θεί ατο πνεύματι φωτιζομέν, πάντα ρθς ποφαίνεται, κα πταίστως, δόγματά τε κα κανόνας, καθ΄ ος διαβιον φείλομεν παντες. στε, συντόμως επεν ετις μ τ οκουμενικ Συνόδ πείθεσθαι βούληται, οτος τς χριστιανικς μοίρας τε κα λπίδος κπέπτωκε, κατ τν Δεσποτικν πόφασιν, τι άν τς κκλησίας παρακούσ, στω σοι, σπερ θνικς κα τελώνης. στιν ον οκουμενικ Σύνοδος  κριτς πέρτατος τν κκλησιαστικν ζητημάτων, ς παριστσα τν καθόλου κκλησίαν, λλ κα πάτης νωτέρα, ν ος ποφαίνεται, ς μέσως π το γίου φωτιζομένη πνεύματος. Δι΄ ,τι τος παρ’ ατος θεσπίσμασιν ο πανταχο Χριστιανο ς Θεο λόγοις πείθεσθαι μέλλουσι. Κα περ μέγας πόστολος Πέτρος περ τν προφητν φη, ς π πνεύματος γίου φερόμενοι λάλησαν ο γιοι το Θεο νθρωποι, τοτ’ ατ κα περ τν  οκουμενικν ποφάνσεων, ο θεοι πατέρες μς διδάσκουσι. πειδ δ κριτο διόν στι, κα παιδείαις ποβάλλειν τος τν νόμων παραβάτας, χει δ κα τοτο τ δικαίωμα κα ξίωμα παρ το ορανίου βασιλέως Χριστο, το πρς τος μαθητς ατο τν ξουσίαν παρασχόντος το δεσμεν κα λύειν. Κα δ τος μ πειθομένους τ ρθ τς κκλησίας Διδασκαλί, δεσμος λύτοις ποβάλλει, κα τ αωνί παραπέμπει ναθέματι».

  • γίου Γρηγορίου Ε΄ Πατριάρχου ΚΠόλεως
μμέσως κ το κειμένου «κθεσις πόψεων το Μητροπολίτου Πειραις Χρυσοστόμου περ το τρόπου κα τν μέτρων, δι΄ν, συνωδ τ 3 Συντακτικ Πράξει τς 9 ανουαρίου 1974, θ ποκατασταθ ν τ χώρ τς γιωτάτης λληνικς κκλησίας διασαλευθεσα κανονικ τάξις» κ.λπ. σελ. 4. ποβληθεσα τν 4ην Μαρτίου 1974 ες τν κτακτον Πολυμελ Σύνοδον το 1974 ερισκομένη ες τ ρχεα τς ερς Συνόδου. Ες τ βιβλίον ΑΘ. ΑΝ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, κκλησιαστικ στορία-στορία τν δομν διοικήσεως κα ζως τς κκλησίας τς λλάδος, κδ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1984, σελ.89
«σα μν κατ τος θείους θεσμος κα τος ερος κα ποστολικος κα συνοδικος κανόνας τυγχάνει διακυβερνώμενα πολλν χουσι τν χάριν παρ Θεο κα κλέος μέγιστον· σα δέ, τοναντίον, παραβαίνει τν ρον, κτρεπόμενα, ν τούτοις προφανς κοσμία, κατάδηλος φθορ κα π πσιν, τν ψυχν πώλεια».


Δ. κ τν  νομο – κανονικν κειμένων τς Ρωμηοσύνης (το “Βυζαντίου”)
  • ουστινιανο Νεαρ ρλα΄, Περ κκλησιαστικν κανόνων κα προνομίων
    Corpus Juris Civilis, τόμ. 3,
    κδ. Weidmann, Berlin 19682, σελ. 654.
«Θεσπίζομεν τοίνυν τάξιν νόμων πέχειν τος κκλησιαστικος Κανόνας, τος π τν γίων τεσσάρων Συνόδων κτεθέντας βεβαιωθέντας, τοτέστι τς ν Νικαί τν τιη΄ κα τς ν Κωνσταντινουπόλει τν γίων ρν΄ Πατέρων κα τς ν φέσ πρώτης ν Νεστόριος κατεκρίθη κα τς ν Καλχηδόνι, καθ΄ ν Ετυχς μετ Νεστορίου νεθεματίσθη. Τν γρ προειρημένων γίων δʹ Συνόδων κα τ δόγματα καθάπερ τς θείας γραφς δεχόμεθα κα τος κανόνας ς νόμους φυλάττομεν».


 
  • Τν Βασιλικν, βιβλ. ε΄, τίτλ. γ΄, κεφ. α΄, θέμα α΄ .
    Παρ
    τ Νομοκάνονι το Μ. Φωτίου, τιτλ. α΄, κεφ. β΄

    Γ.Α. ΡΑΛΛΗ – Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τ
    ν θείων κα ερν Κανόνων, τόμ. Α ΄, κ τς Τυπογραφίας Γ. Χαρτοφύλακος, θήνησιν 1852, σελ. 36.
«Θεσπίζομεν τοίνυν τάξιν νόμων πέχειν τος κκλησιαστικος Κανόνας, τος π τν γίων πτ Συνόδων κτεθέντας βεβαιωθέντας [...] τν γρ προειρημένων γίων Συνόδων τ δόγματα καθάπερ τς θείας Γραφς δεχόμεθα κα τος Κανόνας ς νόμους φυλάττομεν».
Σημείωσις γίου Νικοδήμου: «δι το “βεβαιωθέντας” δηλονται ο Κανόνες τν τοπικν Συνόδων κα τν κατ μέρος Πατέρων ο παρ τν Οκουμενικν Συνόδων βεβαιωθέντες, κατ τν Βαλσαμνα» (Πηδάλιον, κδ. Παπαδημητρίου, 2003 13, σελ. κ’).


 
  • Τν Νεαρν, τίτλ. β’, διάταξις γ΄.  Παρ τ Νομοκάνονι το Μ. Φωτίου, τίτλ. α΄, κεφ. β΄
    Γ.Α. ΡΑΛΛΗ – Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τ
    ν θείων κα ερν Κανόνων,
    τόμ. Α ΄,
    κ τς Τυπογραφίας Γ. Χαρτοφύλακος,
    θήνησιν 1852, σελ. 36 διάταξις ατη (τοι ατ ατη ουστινιάνειος ρλα΄ Νεαρ)
«τος τν πτ Συνόδων Κανόνας θέλει κρατεν κα τ δόγματα ατν ς τς θείας Γραφάς».

  • Ατοκράτορος Λέοντος το Σοφο
    Τ
    ν Βασιλικν, βιβλ. ε΄, τίτλ. γ΄, κεφ. α΄
    (παρ
    τ Πηδάλιον, κδ. Παπαδημητρίου, 2003 13, σελ. κ’).
«Δέχομαι τς γίας πτ Οκουμενικς Συνόδους ς τ γιον Εαγγέλιον».

  • Το ατο, Νεαρα Διατάξεις, β΄,  PG 107, 428C.
«Τν ερν κα θείων κανόνων, τν τε λλων κα σοι περί τε ερωσύνης κα χειροτονίας πισκόπων θέσπισαν, ες τ ριστόν τε κα κριβέστατον κπεφωνημένων, (πς δ’ οκ μελλον κριβς κπεφωνσθαι, θείας πιπνοίας ν τος φθεγγομένοις νεργούσης;) θαυμάζειν πεισί μοι, πς οκ ελαβήθησάν τινες, σπερ νδες κείνως χόντων τολμν τέρων κθέσει νόμων τος ερος κα θείους θετεν νόμους».


 
  • Το Κώδικος, βιβλ. α΄, τίτλ. β΄, διατάξει ιβ΄.
    Παρ
    τ Νομοκάνονι το Μ. Φωτίου, τίτλ. α΄, κεφ. β΄
    Γ.Α. ΡΑΛΛΗ – Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τ
    ν θείων κα ερν Κανόνων, τόμ. Α ΄, κ τς Τυπογραφίας Γ. Χαρτοφύλακος, θήνησιν 1852, σελ. 36
«Ο τος Κανόσιν ναντιούμενοι πραγματικο τύποι [δηλ. βασιλικ προστάγματα] κυροί εσι».


 
  • Σχόλιον Θεοδώρου Βαλσαμνος (Πατριάρχου ντιοχείας, ιβ΄ α.) ες τ ς νω β΄κεφ. το Νομοκάνονος το Μ. Φωτίου
    Γ.Α. ΡΑΛΛΗ – Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τ
    ν θείων κα ερν Κανόνων, τόμ. Α ΄, κ τς Τυπογραφίας Γ. Χαρτοφύλακος, θήνησιν 1852, σελ. 38
«πισημείωσαι τν παροσαν ρμηνείαν κα χων ατν π μνήμης λέγε τος Κανόνας σχύειν πλέον τν νόμων· ο μέν γάρ, γουν ο Κανόνες,  παρ Βασιλέων κα γίων Πατέρων κτεθέντες κα στηριχθέντες, ς α θεαι Γραφα δέχονται· ο δ νόμοι παρ Βασιλέων μόνον δέχθησαν συνετέθησαν, κα δι τοτο ο κατισχύουσι τν θείων Γραφν οδ τν Κανόνων».


 
  • Ματθαος Βλάσταρις (ιδ΄ α.), Σύνταγμα κατ στοιχεον  (στοιχ. μ΄, κεφ. ιε΄)
    Γ.Α. ΡΑΛΛΗ – Μ. ΠΟΤΛΗ, Σύνταγμα τ
    ν θείων κα ερν Κανόνων, τόμ. ΣΤ΄, κ το Τυπογραφείου της Αγς, ν θήναις 1859, σελ. 393
«π τς ρλα΄ ουστινιανείου Νεαρς γνοίης ν, τι τ γινόμενα παρ τν Κτιτόρων ν τος Μοναστηριοίς Τυπικ στέργειν φείλουσιν, ε μή που τος Κανόσιν ναντιονται».



Πηγή:www.impantokratoros.gr/anthologion-ieron-kanonon.el.aspx

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου