Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015

Η ΑΡΧΑΙΑ ΤΡΑΠΕΖΑ

H Τράπεζα τής Ίερής Μονής θεωρείται άπό τά πρώτα κτίσματα καί χρονολογείται γύρω στόν 11ο μέ 12ο αιώνα. έκτείνεται άπό Βορρά πρός Νότο καί κατέχει σημαντικό χώρο του άνατολικού μέρους τής Μονής. Ένα μικρό τμήμα τού Βόρειου τοίχου συνορεύει μέ τό Ίερό τού καθολικού. Ή στέγη αρχικά σύμφωνα με ενδείξεις ήταν διρρίχτη ξύλινη που αντικαταστάθηκε. Είναι ημικυκλική θολωτή καί χρονολογείται στά τέλη του 12ου μέ 13ο αιώνα. Ό τρούλλος είναι οκταγωνικός(ύψους 8,50 μ.)Όλη η Τράπεζα μοιάζει μέ μονόκλιτη βασιλική μετά τρούλλου, πού συναντάται γιά πρώτη φορά στή μοναστηριακή άρχιτεκτονική.
Στό μήκος τού μεγάλου άξονά της σώζονται δύο μακρόστενα χτιστά τραπέζια μέ μαρμάρινη επένδυση. Τό πιό πολυτελές τραπέζι είναι αυτό πού βρίσκεται πρός τή βόρεια κόγχη καί είναι κάθετο πρός τά άλλα, είναι τό τραπέζι τού ηγουμένου. Τίς στενές, καμπύλες κεφαλές τών τραπεζιών στολίζουν ανάγλυφοι ισοσκελείς σταυροί σκαλισμένοι μέσα σέ ορθογώνια πλαίσια.
Στόν άνατολικό τοίχο μέσα σέ τοξωτή εγκοπή βρίσκεται τό "βήμα", δηλαδή τό πέτρινο αναλόγιο του καθορισμένου αναγνώστη μοναχο πού διαβάζει Πατερικά αναγνώσματα , Συναξάρι κατά τήν ώρα τής συνεστιάσεως των μοναχών. Ή πόρτα του νότιου τοίχου οδηγεί στό μαγειρείο της Μονής, ενώ του ανατολικο στο χώρο φύλαξης τροφίμων ( χώροι μή επισκέψιμοι).
Οι τοιχογραφίες που βρίσκονται αναρτημένες στα πλαίσια είναι του 1745 καί είναι αυτές πού αποτοιχίσθηκαν από τό παρεκκλήσι της Παναγίας, οι οποίες κάλυπταν τίς άρχαιότερες του 12ου αιώνα.  Όλόκληρος σχεδόν ο χώρος τής Τράπεζας, τοίχοι καί θόλος, ήσαν εικονογραφημένα . Οί τοιχογραφίες όμως δυστυχώς καταστράφηκαν στό μεγαλύτερό τους μέρος . Λίγα τμήματα τους σώζονται κυρίως στήν βόρεια αψίδα και στο δυτικό τοίχο, που χρονολογούνται στα τέλη του 12ου με αρχές τού 13ου αιώνα.
Μέ τή συνέπεια καί τήν ακρίβεια πού απαιτει τό τυπικό της Εκκλησίας καί η μακραίωνη Κοινοβιακή Παράδοση, πού εμφορείται από ασκητικό πνεύμα, γίνεται η προσέλευση της αδελφότητας καί στόν Ναό καί στήν Τράπεζα. Καί μέ τήν ίδια ιεροπρέπεια καί συνειδητή σοβαρότητα καί στούς δύο χώρους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου