Θεραπευτικά αξιώματα του αγίου Μαξίμου
«Νόσος και θεραπεία»,
Θεολογία και Ψυχιατρική σε διάλογο, Αθήνα 1999,
εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 133-156 (143-145).
Θεολογία και Ψυχιατρική σε διάλογο, Αθήνα 1999,
εκδ. Αποστολική Διακονία, σελ. 133-156 (143-145).
Η
πεμπτουσία της νοσηρότητας για τον άγιο Μάξιμο βρίσκεται στη φιλαυτία. Η
φιλαυτία δεν είναι απλά ένα πάθος: είναι η γενεσιουργός αιτία όλων των
παθών: «θέλεις να ελευθερωθείς από τα πάθη, αποτίναξε τη μητέρα των
παθών, τη φιλαυτία» (κεφ. αγάπ. II , I ). Όπως αναλύει ο Φώτιος πιστά τη
σκέψη του Μαξίμου (Βιβλιοθ. κωδ. 192 - P . G . 103, 637 εξ.), η
φιλαυτία, που αντικατέστησε την αγάπη προς το Θεό, γέννησε την ηδονή,
αλλ' επειδή η ηδονή ήταν ανάμικτη με την οδύνη, ενεπλάκη ο άνθρωπος σε
μια ατέρμονα και απέλπιδα προσπάθεια να κρατήσει την ηδονή και να
αποβάλει την οδύνη. Από την αγωνιώδη αυτή προσπάθεια γεννήθηκε ο «όχλος
των παθών». Και επεξηγεί ο Φώτιος τη σκέψη του Μαξίμου: « Οίον, ει
μεν της εν φιλαυτία ηδονής αποποιούμεθα, γεννώμεν την γαστριμαργίαν, την
υπερηφανίαν, την φιλαργυρίαν, και όσα τον τυχόντα τρόπον πορίζει ηδονήν
ει δε την εν φιλαυτία φεύγομεν οδύνην, γεννώμεν: τον θυμόν, τον φθόνον,
το μίσος, την απόγνωσιν και όσα άλλα της ηδυνούσης εστέρηται διαθέσεως.
Εκ δε τοις αμφοίν μίξεως τίκτεται η υπόκρισις, η κολακεία, ο δόλος, και
απλώς όσα άλλα μοχθηρά είδη της μικτής έστι πανουργίας επινοήματα ».
Με άλλα λόγια αν αποποιηθούμε την
ηδονή, διατηρώντας όμως τη φιλαυτία, προκαλούμε τη γαστριμαργία, την
υπερηφάνια, τη φιλαργυρία και όλα όσα κατά οποιονδήποτε τρόπο παρέχουν
ηδονή, αν δε αποποιηθούμε και αποφύγουμε την οδύνη, πάλι διατηρώντας τη
φιλαυτία, προξενούμε το θυμό, το φθόνο, το μίσος, την απόγνωση και όλα
όσα εμπεριέχουν στέρηση της ηδονής. Αν πάλι αναμείξουμε και τα δύο και
τα αποφύγουμε (δηλ. τόσο την ηδονή όσο και την οδύνη) -διατηρώντας
πάντοτε τη φιλαυτία- πέφτουμε στην υποκρισία, τη κολακεία, το δόλο κ.λπ.
Τα συμπεράσματα είναι σημαντικά.
α. Η θεραπεία από τα πάθη δεν
επιτυγχάνεται με την πάλη απ' ευθείας κατά των συγκεκριμένων παθών.
Αντίθετα, όπως είδαμε στο χωρίο, που μόλις διάβασα, επειδή το όλο
πρόβλημα της ψυχικής αρρώστιας γεννάται από τη στέρηση της ηδονής - σε
συνδυασμό πάντοτε με τη φιλαυτία- όσο περισσότερη στέρηση προκαλούμε
τόσο πιο πολλά πάθη γεννούμε. Τι σημαίνει αυτό; Ότι για να θεραπευθούμε
από τα πάθη, πρέπει να επιτρέπουμε τα πάθη να υπάρχουν και να
λειτουργούν; Ασφαλώς όχι. Αλλά σημαίνει ότι εφ' όσον χρόνο διαρκεί η
φιλαυτία, η εκκοπή των συγκεκριμένων παθών είναι όχι μόνο ανέφικτη, αλλά
και όταν επιτευχθεί, επικίνδυνη, γιατί με τη στέρηση της ηδονής, την
οποία συνεπάγεται, γεννά άλλα πάθη. Έτσι συμβαίνει συχνά όσοι
απαλλάσσονται από σαρκικά πάθη να αναπτύσσουν το πάθος της φιλαργυρίας ή
της υπερηφανίας κ.λπ. Δεν πρόκειται, συνεπώς, για θεραπεία όταν
εξαλείφονται συγκεκριμένα πάθη. Η μόνη θεραπεία βρίσκεται στην εξάλειψη
της φιλαυτίας, που είναι η ρίζα όλων αυτών των παθών.
β. Επειδή η οδύνη αποτελεί αναπόσπαστο
στοιχείο της ηδονής στη μεταπτωτική κατάσταση του άνθρώπου, αποτελεί
εσφαλμένη αντίληψη περί ασθενείας, αυτή που ονομάσαμε πιο πάνω χρηστική -
αναλγητική προσέγγιση, και που φαίνεται να επικρατεί στη σύγχρονη
φιλοσοφία της ιατρικής. Η οδύνη δεν εξαλείφεται με την απάλειψή της,
αλλά με την αποδοχή της. Η θεραπεία έρχεται με την πρόσκληση της οδύνης
και την εμπειρία της. Συμβαίνει βέβαια πολλές φορές η οδύνη να είναι
δυσβάσταχτη, και η εμπειρία της εξοντωτική. Γι' αυτό κάθε θεραπευτική
αγωγή θα πρέπει να προσαρμόζεται στην ανθεκτικότητα του ασθενούς (=
οικονομία). ’λλά με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να θεωρήσουμε τον ασθενή
θεραπευθέντα, επειδή ψυχολογικά «αναπαύεται» ή δεν υποφέρει. Η
τραγικότητα της υπάρξεως βρίσκεται μέσα στον ίδιο το Σταυρό του Χριστού,
και καμία θεραπεία δεν μπορεί να παρακάμψει το Σταυρό. Πολλές φορές
ξεχνούμε ότι η ηδονή δεν είναι μόνο σαρκική αλλά και ψυχολογική.
’ποσπώντας την οδύνη από τη θεραπεία προσφέρουμε την ηδονή, πράγμα που
αποτελεί φυγή από την πραγματικότητα και την αληθινή θεραπεία.
γ. Η σωστή θεραπεία από τα πάθη
προϋποθέτει, κατά τον Μάξιμο, τρεις βασικές διακρίσεις. Τις περιγράφει
στο εξής χωρίο από τα κεφάλαια περί αγάπης (1): « Ου προς τα
πράγματα ο νους πολεμεί του θεοφιλούς, ουδέ προς τα τούτων νοήματα, αλλά
προς τα πάθη τα τοις νοήμασι συνεζευγμένα. Οίον ου προς την γυναίκα
πολεμεί, ουδέ προς τον λυπήσαντα, ουδέ προς τας τούτων φαντασίας, αλλά
προς τα πάθη, τα ταις φαντασίαις συνεζευγμένα (40). ’πας ο πόλεμος του μοναχού προς τους δαίμονας, ίνα τα πάθη των νοημάτων χωρίση. ’λλως γαρ απαθώς τα πράγματα βλέπειν ου δύναται (42). ’λλο
εστί πράγμα και άλλο νόημα και άλλο πάθος. Και πράγμα μεν έστίν, οίον
άνήρ, γυνή, χρυσός και τα εξής. Νόημα δε, οίον, μνήμη ψιλή τίνος των
προειρημένων. Πάθος δε, οίον, φιλία άλογος ή μίσος άκριτον τίνος των
προειρημένων. Προς ουν το πάθος εστί του μοναχού η μάχη ».
Θεωρούμε τις διακρίσεις αυτές του
Μαξίμου άκρως σημαντικές για το θέμα της θεραπείας. Και πρώτον,
σημαίνουν ότι αποτελεί λανθασμένη μέθοδο η πάλη εναντίον των
αντικειμένων, των όντων καθαυτά, επειδή προκαλούν πειρασμούς και
δυσκολίες. Το να λέγει αυτό ένας μοναχός, όπως ο Μάξιμος, ο οποίος έφυγε
από τα «πράγματα» και πήρε τις αποστάσεις του από τον κόσμο,
αποκαλύπτει ότι η φυγή από τα πράγματα δεν αποτελεί λύση, ούτε η
παραμονή στα πράγματα, όπως συμβαίνει με όσους ζουν στον κόσμο, αποτελεί
αίτια ασθένειας. Το να εισηγηθούμε, για παράδειγμα, το διαζύγιο σε
κάποιον, που υποφέρει ψυχικά από την παρουσία του συντρόφου του, δεν
αποτελεί θεραπεία του. Μπορεί το διαζύγιο να άρει προς καιρό την οδύνη
του προσώπου αυτού, αλλά το πρόβλημα παραμένει στο ακέραιο. Έτσι πρέπει
να θεωρηθεί λανθασμένη και η τρέχουσα αντίληψη ότι ο μοναχός φεύγει από
τον κόσμο για να «θεραπευθεί» από τα πάθη αποφεύγοντας τους πειρασμούς.
Ολόκληρη η ασκητική παράδοση τονίζει ότι οι πειρασμοί γίνονται πιο
δυνατοί, όταν φύγει κανείς από τα «πράγματα» που τους προκαλούν, γιατί
μένουν τα «νοήματα» των πραγμάτων, τα οποία πειράζουν τον άνθρωπο.
Το ίδιο όμως ισχύει και για τα
«νοήματα» των πραγμάτων. Η μνήμη και η αναπαράσταση των όντων δεν είναι
αυτή καθαυτήν απορριπτέα. Πολλοί, αντίθετα με όσα γράφει ο Μάξιμος,
μάχονται την τέχνη, τον πολιτισμό και ό,τι άλλο συνεπάγεται λειτουργία
της ανθρώπινης φαντασίας, για χάρη της απελευθερώσεως από τα πάθη.
Πρόκειται για μια Ωριγενική και Ευαγριανή πνευματικότητα, την οποία
ασφαλώς έχει στο νου του και καταπολεμά ο Μάξιμος, γιατί τέτοιες ιδέες
ήσαν τότε -και, φοβούμαι, εξακολουθούν να είναι- διαδεδομένες μεταξύ των
μοναχών. Ούτε προς τα πράγματα, ούτε προς τα νοήματά τους είναι η πάλη
των μοναχών, τονίζει ο Μάξιμος, αλλά προς τα πάθη, που είναι
«συνεζευγμένα» σ' αυτά. Μια σωστή θεραπεία επιβάλλει αυτές τις
διακρίσεις. Αλλιώς παράγονται πνευματικά εκτρώματα, άνθρωποι ψυχικά
ασθενείς, που έχουν ανάγκη θεραπείας περισσότερο από κάθε άλλον.
δ. Πως όμως μπορεί να γίνει ο
διαχωρισμός του πάθους από τα πράγματα και τα νοήματα: Την απάντηση τη
δίνει ο Μάξιμος στην επόμενη αμέσως παράγραφο των όσων είπε πιο πάνω: το
εμπαθές νόημα είναι « λογισμός σύνθετος από πάθους και νοήματος.
Χωρίσωμεν το πάθος από του νοήματος, και απομένει ο λογισμός ψιλός.
Χωρίζομεν δε δι' αγάπης πνευματικής και εγκρατείας, εάν θέλωμεν ». Ο
χωρισμός του πάθους από το νόημα δεν γίνεται παρά με την αγάπη, την
εγκράτεια (δηλ. την αυτοκυριαρχία) και την ελεύθερη θέληση. Τα στοιχεία
όμως αυτά χρειάζονται περισσότερη ανάλυση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου