λήψη του αγίου Πνεύματος, κήρυξε μαζί με τον απόστολο Πέτρο στα Ιεροσόλυμα, επιτελώντας πολλά θαύματα και μεταστρέφοντας πολλούς στην πίστη, κι αργότερα του έλαχε να αναλάβει την ευθύνη ευαγγελισμού των ειδωλολατρών στη Μικρά Ασία, με κέντρο την Έφεσο. Κι εκεί μετέστρεψε πολλούς στην πίστη του Χριστού, μέχρις ότου ορισμένοι Εφέσιοι, μην αντέχοντας τη δράση του, κατάφεραν με κατηγορίες στον αυτοκράτορα Δομιτιανό να εξοριστεί στη νήσο Πάτμο, όπου ξεκίνησε καινούργια δράση. Ο Θεός τού παρουσίασε πολλές ευκαιρίες, κι ο άγιος Ιωάννης κήρυξε και θαυματούργησε, μέχρις ότου με την αλλαγή του αυτοκράτορα επέστρεψε στην Έφεσο, αφήνοντας απαρηγόρητους τους Πατμίους. Εκεί στην Πάτμο, ημέρα Κυριακή, σε σπήλαιο, του δόθηκε να δει φοβερά οράματα περί της πορείας του κόσμου, τα οποία και υπαγόρευσε στον μαθητή του Πρόχορο, δημιουργώντας έτσι την Αποκάλυψη του Ιωάννη, το τελευταίο βιβλίο της Καινής Διαθήκης. Στην Έφεσο έζησε για αρκετά χρόνια ακόμη, κηρύσσοντας τον λόγο του Θεού, μέχρις ότου σε ηλικία 105 περίπου ετών άφησε ειρηνικά την τελευταία πνοή. Κατά την παράδοση, προγνώρισε τον θάνατό του, και παίρνοντας επτά από τους μαθητές του, βγήκε έξω από την πόλη, οπότε του έσκαψαν σε σχήμα σταυρού τον τάφο του, μπήκε μέσα και εκεί παρέδωσε το πνεύμα του. Οι πιστοί Εφέσιοι μαθαίνοντας τα καθέκαστα, έσπευσαν να του δώσουν τον τελευταίο ασπασμό, αλλ’ όταν άνοιξαν τον τάφο του, είδαν με έκπληξη και συγκίνηση ότι το σκήνωμά του έλειπε, κατά αντιστοιχία με αυτό που συνέβη και στην Παναγία, γι’ αυτό και η Εκκλησία μας θεώρησε ότι και εκείνος μεταστάθηκε, πριν τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου, εν σώματι στους ουρανούς. Ο άγιος Ιωάννης ήταν και συγγενής του Κυρίου μας, θεωρούμενος ανιψιός του, αφού ήταν μαζί με τον άγιο Ιάκωβο υιός της κόρης του μνήστορος Ιωσήφ, μυροφόρου Σαλώμης».
Ο άγιος Ιωάννης
είναι ο πρώτος θεολόγος της Εκκλησίας μας. Αυτός άλλωστε είναι ο
κατεξοχήν χαρακτηρισμός του: Ιωάννης ο θεολόγος. Άλλοι που τιμήθηκαν
από την Εκκλησία μας με τον τίτλο αυτόν είναι ο άγιος Γρηγόριος ο
θεολόγος και ο άγιος Συμεών ο νέος θεολόγος. Για την Εκκλησία μας
λοιπόν ελάχιστοι έχουν αυτόν τον τίτλο, που σημαίνει ότι αφενός πρέπει
να υπάρχουν ιδιαίτερες προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό αυτό,
αφετέρου δεν θεωρούνται θεολόγοι – παρά μόνον καταχρηστικά – όλοι
εκείνοι που απέκτησαν ένα πτυχίο θεολογικής σχολής. Τι είναι εκείνο που
απαιτείται για να είναι κάποιος θεολόγος, και μάλιστα τι έκανε την
Εκκλησία να απονείμει τον τίτλο αυτό στον άγιο Ιωάννη; Και επιμένουμε
στο σημείο αυτό, διότι η υμνολογία της Εκκλησίας κατεξοχήν στο σημείο
αυτό επικεντρώνει την προσοχή της. «Ο Λόγος σε, θεολόγον αξίως
ανέδειξε, την αυτού θεότητα, μυσταγωγήσας Πανάριστε, και την κατά
άνθρωπον, οικονομίαν διδάξας την απόρρητον». Δηλαδή, ο Χριστός, ο
Υιός και Λόγος του Θεού, σε ανέδειξε θεολόγο, Πανάριστε Ιωάννη, διότι σε
οδήγησε στη μυστική γνώση της θεότητάς Του και σε δίδαξε το μυστήριο
του σχεδίου Του, να έρθει ως άνθρωπος στον κόσμο. Με άλλα λόγια,
θεολόγος είναι εκείνος που από τον ίδιο τον Θεό μυείται στη γνώση
Εκείνου και στην εξαγγελία επομένως της στον κόσμο οικονομίας Του.
Το
συγκινητικό με τους ύμνους της ακολουθίας του είναι ότι αποκαλύπτουν
το πού και το πότε κυρίως μυήθηκε ο άγιος Ιωάννης στη γνώση του Θεού:
στον Μυστικό Δείπνο, και μάλιστα την ώρα που ο απόστολος έπεσε στο
στήθος του Κυρίου, ρωτώντας Τον «μήπως είμαι εγώ ο προδότης, Κύριε;» «Της σοφίας τω στήθει αναπεσών, και την γνώσιν του Λόγου καταμαθών, ενθέως εβρόντησας, Εν αρχή ην ο Λόγος».
Ανέπεσες στο στήθος της σοφίας του Θεού, (του Χριστού) κι έμαθες καλά
τη γνώση του θείου Λόγου, οπότε με θεϊκό τρόπο φώναξες με βροντερή
φωνή: Εν αρχή ην ο Λόγος. Είναι γνωστό βεβαίως σε όλους ότι τη μυστική
αυτή γνώση του Θεού, το χάρισμα της θεολογίας, αποτύπωσε ο άγιος
Ιωάννης κυρίως στον Ευαγγέλιό Του, το πιο πνευματικό θεωρούμενο από όλα
τα Ευαγγέλια και το τελευταίο βιβλίο που γράφηκε από εκείνον σε
βαθύτατο γήρας, όπως βεβαίως και στα άλλα βιβλία που μας άφησε, τα
οποία κατανύσσουν βαθύτατα την καρδιά μας, τις τρεις καθολικές
λεγόμενες επιστολές του (Α΄, Β΄, Γ΄ Ιωάννου) και ασφαλώς τη Θεία
Αποκάλυψή Του.
Ο άγιος Ιωάννης χαρακτηρίζεται όμως και «ηγαπημένος»
μαθητής του Κυρίου, όπως και άφοβος και άτρομος. Πράγματι, έτσι
χαρακτηρίζεται από το Ευαγγέλιό του, διότι αγάπησε με πάθος τον Κύριο,
στην οποία αγάπη του ανταποκρίθηκε και Εκείνος. Διότι ενώ ο Χριστός
αγαπά εξίσου τους πάντες, κατά την αναλογία της ανταπόκρισης των
ανθρώπων, εισπράττουν αυτοί περισσότερο ή λιγότερο την αγάπη Του. Ήταν,
όπως είπαμε, και ο πιο κοντινός Του μαθητής, ίσως γιατί ήταν και
συγγενής Του, κάτι που το βλέπουμε και στη Σταυρική Του θυσία. Μόνος
αυτός παρευρέθηκε μαζί με την Παναγία Μητέρα του Κυρίου στον Σταυρό,
γι’ αυτό και Εκείνος, λίγο πριν παραθέσει το πνεύμα Του στον Θεό
Πατέρα, είπε στη Μητέρα Του: «Γύναι, ιδού ο υιός σου», όπως και στον Ιωάννη: «Ιδού η Μήτηρ σου».
Έκτοτε ο Ιωάννης όντως έλαβε την Παναγία στο σπίτι του, μέχρις ότου
Εκείνη εκοιμήθη. Το ατρόμητο του χαρακτήρα του ήταν αποτέλεσμα της
μεγάλης του αγάπης προς τον Κύριο – ο ίδιος γράφει: «η τελεία αγάπη έξω βάλλει τον φόβον»
- κάτι που το βλέπουμε και στο γεγονός ότι δεν εγκατέλειψε τον Κύριό
του ούτε στιγμή, ήταν ο μόνος που Τον ακολούθησε και στην αυλή του
αρχιερέα, την ώρα της ανακρίσεως, βρέθηκε κάτω από τον Σταυρό, όπως
είπαμε, και όταν οι μαθητές έμαθαν από τις μυροφόρες για την Ανάσταση
του Κυρίου, ήταν ο πρώτος που έτρεξε «τάχιον του Πέτρου»,
προκειμένου να δει «ιδίοις όμμασι» το συγκλονιστικό γεγονός. Το ατρόμητο
και γενναίο φρόνημα του αγίου καταγράφεται και σε περιστατικό, κατά το
οποίο, όντας αυτός σε πολύ προχωρημένη ηλικία, δεν διστάζει, έστω και
με κίνδυνο της ζωής του, να αναζητήσει έναν ληστή, που ο ίδιος τον
είχε νεαρό μεταστρέψει στην πίστη, κάτι που το επέτυχε.
http://pgdorbas.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου