Ἔχουμε,
ἀλήθεια, σκεφτεῖ γιατί
μιά γιορτή Παιδείας, ἕνας
κατ' ἐξοχήν ἑορτασμός τοῦ
πνεύματος, τῆς γνώσης καί
τῆς καλλιέργειας ταυτίζεται
στήν Ἑλλάδα μέ μιά
γιορτή θρησκευτική, μιά
γιορτή τιμῆς πρός τούς
θεμελιωτές τῆς ὀρθόδοξης
χριστιανικῆς πίστης; Γιατί
συνεορτάζονται Παιδεία καί
Τρεῖς Ἱεράρχες καί ὄχι λ.χ.
Παιδεία καί πατριάρχης
Φώτιος, μιά μεγάλη
παιδευτική μορφή τοῦ
Βυζαντίου, ἤ Παιδεία καί
Εὐστάθιος ἤ Παιδεία καί
Εὐγένιος Βούλγαρης; Εἶναι
σύμπτωση; Εἶναι συμβολισμός;
Εἶναι ἰδεολόγημα; Ἡ δική
μου ἐκτίμηση εἶναι ὅτι ὁ
συνεορτασμός αὐτός ὄχι
μόνον δέν εἶναι
συμπτωματικός ἤ προϊόν
ἰδεολογήματος, ἀλλά εἶναι
συσχετισμός οὐσίας,
ἀπόρροια βαθύτερης
πνευματικῆς καί πολιτισμικῆς
σχέσης ταυτότητας καί
ἱστορικῆς συνείδησης
αὐτῆς τῆς χώρας.
Θεωρῶ
ὅτι ὁ συνεορτασμός πηγάζει
ἀπό μιά σαφή πολιτισμική
παραδοχή καί ἐκδοχή τῆς
Παιδείας μας: ὅτι ἡ
ἑλληνική Παιδεία στηρίχτηκε
σέ δύο παιδευτικούς ἄξονες,
στόν ὀρθολογισμό καί
στήν ὀρθοδοξία. Μέ
ἄλλους ὅρους, στηρίχτηκε:
στή σπουδή τῆς ἑλληνικῆς ὀρθολογικῆς
σκέψης, ὅπως θεμελιώθηκε
στά μεγάλα κείμενα τῆς
ἀρχαίας ἑλληνικῆς
διανόησης, καί στή σπουδή
τῆς χριστιανικῆς ὀρθόδοξης
πίστης, ὅπως θεμελιώνεται
στή διδασκαλία τῆς Κ.
Διαθήκης καί ἑρμηνεύεται
στά μεγάλα κείμενα τῆς
ὀρθόδοξης θεολογίας, στά
κείμενα τοῦ Μεγάλου
Βασιλείου, τοῦ Γρηγορίου τοῦ
Θεολόγου καί τοῦ Ἰωάννου
τοῦ Χρυσοστόμου. Ἡ
ἑλληνική σύλληψη τῆς
Σχολικῆς Ἐκπαίδευσης
συνδυάζει ἀπό παλιά δύο
παιδευτικές ἀρχές: τήν
ἑλληνικότητα καί τή
χριστιανική πίστη, ὅ,τι
ὀνομάσθηκε ἑλληνοχριστιανικό
ἰδεῶδες. Πρόκειται γιά
ἕνα ἰδεῶδες, πού δέν
ἀμφισβητήθηκε βεβαίως, ὅταν
τό ὑποστήριζε ὁ
Νεοελληνικός Διαφωτισμός μέ
ἐπικεφαλῆς τόν Κοραή καί
τούς Διδασκάλους τοῦ Γένους,
ἱερωμένους τούς
περισσότερους (τόν Εὐγένιο
Βούλγαρη, τόν Νεόφυτο Δούκα,
τόν Ἄνθιμο Γαζῆ, τόν
Κωνσταντῖνο Οἰκονόμο, τόν
Νεόφυτο Βάμβα κ.ἄ.), οὔτε
ὅταν τό ὑποστήριξαν ὁ
Μακρυγιάννης, ὁ Κολοκοτρώνης
καί ἄλλοι ἀγωνιστές.
Ἀμφισβητήθηκε ἀργότερα,
ὅταν παρασυνδέθηκε μ' ἕναν
ἔντονο συντηρησμό στήν
ἐκπαιδευτική πράξη, καί
ὡς ὅρος ἀπαξιώθηκε
συγκυριακά ὅταν
χρησιμοποιήθηκε προπαγανδιστικά
στή δικτατορία τοῦ
Παπαδόπουλου ὡς ἐθνικιστικό
σύνθημα. Τά πάντα, εἶναι
γνωστό, μποροῦν νά
στρεβλωθοῦν καί νά
ἀπαξιωθοῦν, ἄν
ἀποτελέσουν ἀντικείμενο
σκοπιμοτήτων καί προκάλυμμα
διαφορετικῶν προθέσεων. Σήμερα
εἶναι, νομίζω, πλέον καιρός
ἡ λέξη ἑλληνοχριστιανικός νά
"ἀποχαρακτηρισθεῖ"
πολιτικά καί ἰδεολογικά,
μέ ἐξαίρεση τίς
ἱστορικές ἀναφορές στήν
περίοδο τῆς Ἑπταετίας,
καί νά ἐπανακτήσει τό
πρωτογενές καί οὐσιαστικό
ἐννοιολογικό καί
σημασιολογικό περιεχόμενό της,
πού εἶναι ἡ ἀναφορά στό
δίπολο ἑλληνικότητας καί
χριστιανισμοῦ, κλασικοῦ
ἑλληνικοῦ ὀρθολογισμοῦ καί
χριστιανικῆς ὀρθοδοξίας.